جامعه شناسی

Sociology

کشاکش آراء در جامعه‌شناسی

کشاکش آراء در جامعه‌شناسی

Contested knowledge: Social theory today

نویسنده به بررسی بحران هویت جامعه‌شناسی می‌پردازد و معتقد است که این رشته از رسالت اولیه خود که کمک به ساختن جهانی بهتر بود، فاصله گرفته است. او راه حل را در بازگشت به ریشه‌های اخلاقی و سیاسی این علم و پرداختن به مسائل واقعی جامعه با زبانی ساده و قابل فهم می‌داند.

پدیدآورندگان: استیون سیدمن، ترجمه: هادی جلیلی
ناشر: نشر نی
سال نشر: 1388
توضیحات

نظریۀ اجتماعی مدرن از ابتدا به دنبال هدف متعالی افزودن بر آزادی­های آدمی بود و ایمان داشت که علم می­تواند به ساختن جهانی بهتر یاری رساند. آرای پیشگامان علوم اجتماعی نیز حول مسائلی می­چرخید که اهمیت اخلاقی و سیاسی قابل توجهی داشتند. اما امروز به نظر می­رسد که نظریات جامعه­شناسی بیش از پیش از حیات جمعی و پیوند مستقیم با مسائل عینی اجتماعی فاصله گرفته­اند؛ امری که استیون سیدمن، نویسندۀ کتاب «کشاکش آراء در جامعه­شناسی»، معتقد است هم به ضرر خود جامعه­شناسی و هم به ضرر حیات اجتماعی است. او توضیح می­دهد که سودای جامعه­شناسان برای فراهم آوردن بنیان­هایی مطمئن برای دانش اجتماعی، درنهایت آنان را به مجموعۀ اسرارآمیزی از مباحثات مفهومی و روشی کشانده که از مسائل مردم فاصله گرفته و بی­ثمری غالب آن­ها به اثبات رسیده است و راه برون­رفت از این وضعیت را نقش­آفرینی دوبارۀ جامعه­شناسی به­منزلۀ مربی عامۀ مردم، خروج نظریه­پردازان از سنن محدود دانشگاهی و تلاش برای پرداختن به مسائل سیاسی و اجتماعی کلیدی زمان حاضر با زبانی عمومی و همه­فهم می­داند. کتاب «کشاکش آراء در جامعه­شناسی» درواقع دعوتی برای بازگشت به آرمان­های اخلاقی کنت، مارکس، دورکیم، وبر، هابرماس و بسیاری دیگر است در تلاش برای ساختن جهانی بهتر. در این میان، تنش پرشور میان سه دیدگاه علمی، فلسفی و اخلاقی به نظریۀ اجتماعی، در هنگام تحلیل معنا و نقش آن در عصر حاضر مورد بررسی قرار می­گیرد.

 

استیون سیدمن نظریه‌پرداز، جامعه‌شناس و در حال حاضر استاد دانشگاه ایالتی نیویورک در آلبانی است. سیدمن با امید به اینکه جامعه­شناسی دانشیست که به او در شناخت خود، تجسم آینده­ای بهتر و ایجاد تغییر کمک خواهد کرد، وارد تحصیلات تکمیلی در این رشته شد و مدرک دکتری جامعه­شناسی­اش را در سال 1980 از دانشگاه ویرجینیا دریافت کرد. اما چیزی که در سال­های ابتدایی جامعه­شناس شدنش با آن مواجه شد، کاملاً خلاف تصوراتش بود: فرهنگ بسته­ای در فضای جامعه­شناسی وجود داشت که با تأکید بر گفتگوی «علمی» و مقام و منزلت ناشی از آن، جامعه­شناسی را به حوزۀ تخصصی تک­افتاده­ای تبدیل می­کرد که با جهان واقعی و عمومیِ مباحثات اخلاقی و سیاسی پیوندی نداشت. فضایی که به مرور او را نیز بی­آنکه بداند تحت­تأثیر قرار داده و از هدف اولیه­اش دور ساخته بود. سیدمن بر علیه این فضا شورید و در تلاش برای اصلاح جامعه­شناسی، مطالعاتی را در زمینۀ ریشه­های اندیشۀ اجتماعی مدرن آغاز کرد تا بتواند ردپایی از رویکرد اخلاقی و سیاسی به جامعه­شناسی در آن­ها بیابد. بحران ایدز، از نقاط عطف دیگری در زندگی آکادمیک وی بود که تأثیر زیادی در رها کردن جامعه­شناسی و جلب توجه او به نوشته­های فمنیستی، مطالعات مربوط به همجنسگرایان، نظریۀ نژادی، پساساختارگرایی و مطالعات فرهنگی، در راستای مقاصد عملی­تر شد. اما او درنهایت با نگاهی نسبی به تعریف امر اجتماعی، دوباره به جامعه­شناسی بازگشت، بازگشتی که خود آن را به بازگشت به خانواده پس از کسب استقلال  با احساس تعلقی تازه­ تشبیه می­کند.

 

کتاب «کشاکش آراء در جامعه­شناسی»، از 5 بخش، شامل 17 فصل تشکیل شده است. بخش اول کتاب با عنوان «ظهور سنت کلاسیک» به بررسی جهان اندیشۀ اجتماعی مدرن می­پردازد. این بخش با بررسی آرای روشنگری آغاز می­شود و در ادامه ردپای رشد و گسترش نظریۀ اجتماعی مدرن را در آثار کنت، مارکس، دورکیم و وبر، یعنی صاحب­نظرانی که هستۀ اصلی سنت کلاسیک نظریۀ اجتماعی را شکل دادند، دنبال می­کند. بخش بعدی با عنوان «بازاندیشی در سنت کلاسیک: جامعه­شناسی آمریکایی» از بحث دربارۀ نظریۀ کلان پارسونز، برگر و لاکمن شروع می­کند، نظریۀ علمی کالینز و پیتر بلو را بررسی می­کند و در پایان با بررسی جامعه­شناسی اخلاقی میلز و بلا به پایان می­رسد. پس از آن بخش سه با نام «بازاندیشی در سنت کلاسیک: نظریۀ اروپایی» تلاش­های بدیع اروپایی را در بازاندیشی سنت کلاسیک دنبال می­کند. بخش چهارم که «بازنگری و عصیان: چرخش پست­مدرن» نام دارد، دیدگاه اندیشمندان معاصری را که تفاسیری بدیع از نظم پست­مدرن ارائه می­کنند مورد مطالعه قرار می­دهد. بخش پنجم نیز با عنوان «بازنگری و عصیان: هویت، سیاست و نظریه»، نظریۀ فمنیستی، نظریۀ انتقادی نژادی، کوئیر تئوری و پسااستعمارگرایی را در ارتباط با جنبش­های نوین اجتماعی­ای که موجب تأثیرگذاری قابل­ملاحظه­ای بر شکل علم و نظریۀ اجتماعی شده­اند، مورد بررسی قرار می­دهد. در پایان کتاب نیز بخشی با عنوان سخن آخر قرار دارد.

 

سیدمن در پیشگفتار کتاب، پس از ذکر آنکه این کتاب را کمابیش در جایگاه یک جامعه­شناس نوشته است، دربارۀ دلیل این بازگشت به جامعه­شناسی و نسبت آن با نگارش این کتاب چنین می­نویسد: «به همان دلیلی به جامعه­شناسی بازگشتم که علت ورود آگاهانه­ام به این رشته بود: امید به یافتن جایی که به تحلیل اجتماعی بها می­دهد، چون قصد دارد جهان بهتری بسازد. این به معنای دست برداشتن از تحليل تجربی نیست؛ به معنای دست برداشتن از دیدگاه­های تحلیلی نیز نیست. با این حال جداً معتقدم که هدف جامعه­شناسی نه انباشت دانش است، نه پدیدآوردن دانش جامعه یا ساختن سیستمی از جامعه­شناسی، بلکه به اعتقاد من هدف جامعه­شناسی ورود به بحث­ها و مجادلاتی است که بر سر شکل فعلی و آیندۀ جهان اجتماعی در جریان­اند. حدود ۲۰۰ سال این امید راهنمای جامعه­شناسی و نظریۀ مدرن اجتماعی بوده است که دانش می­تواند تفاوتی در زندگی ما ایجاد کند و ارزش اصلی آن در به تصویر کشیدن شکل­های مختلف زندگی و کمک به خلق آن­هاست. همین امید الهام­بخش نگارش این کتاب است.»

 

 منابع:
1- متن کتاب

2- سایت نشر نی


 

 

 

 

sociomedia.ir

رسانۀ علوم اجتماعی، سوسیومدیا

socionet

شبکه جامعه‌شناسی

TED Talks

تاثیر پنهان شبکه‌های اجتماعی

ده کتاب مهم جامعه‌شناسی

از نگاه جامعه‌شناسان

پراستنادترین جامعه‌شناسان معاصر

بر اساس رتبه‌بندی پایگاه Clarivate-ISI

کتب مورد اقبال جامعه‌شناسی

بر اساس شاخص BKCI-SSH-ISI

روش‌تحقیق بلومزبری

مقدمه‌های تخصصی در مورد روش‌های مختلف

مجموعه مختصر مفید

A Very Short Introduction

راهنمای کلیدی روتلج

دروازه ای به سوی درک مفاهیم پیچیده