مجموعه مختصر مفید ترجمهای است از کتابهای مجموعه A Very Short Introduction که انتشارات دانشگاه آکسفورد انتشار آنها را از سال 1995 آغاز کرده و تعداد عناوین آن تاکنون به بیش از 750 عنوان رسیده است. هرکدام از کتابهای مجموعه درآمدی است بر موضوعی خاص که اگرچه برای مخاطب عام نگارش شده، اما نویسنده آن از اساتید برجسته آن رشته یا موضوع انتخاب شده است.
نشر ماهی که از جمله ناشران تخصصی و حرفهای کشورمان است تا کنون 22 عنوان از این مجموعه را منتشر ساخته که عناوین آن ها عبارتند از :
فلسفه قارهای - فلسفه سیاسی – منطق - سیاست - تاریخ - سرمایهداری - جامعهشناسی - انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی - عکاسی - فاشیسم – اسطوره - فلسفه پیش سقراطی - هنر معاصر - اقتصاد - باستانشناسی - اساطیر مصر - علم و دین – اسکیزوفرنی - فلسفه - هنر مدرن - نظریه انتقادی – مدرنیسم
جامعه شناسی
در قدرت و نفوذ جامعهشناسی همین بس که همه آن را با دست پس میزنند و با پا پیش میکشند. رشتههای دانشگاهیِ سابقهدارتر از یکسو جامعهشناسی را مسخره میکنند و آن را تازهواردی دستوپاچلفتی میدانند، و از سوی دیگر دیدگاههایش را به عاریت میگیرند.مردم عادی از یکسو کسانی را که این رشته را به طور حرفهای دنبال میکنند به باد استهزا میگیرند و از سوی دیگر برخی از مفروضاتش را بیبروبرگرد قبول دارند. حکومتها از یکسو آن را به سست کردن پایههای انضباط اخلاقی و اجتماعی جامعه متهم میکنند و از سوی دیگر جامعهشناسان را برای ارزیابی سیاستهایشان به خدمت میگیرند.
انسانشناسی اجتماعی و فرهنگی
انسانشناسی محصول تلاقی سفرهای اکتشافی اروپاییان، استعمار و علوم طبیعی است. در قرن نوزدهم نخستین انسانشناسان، متأثر از همان جریانهای فلسفیای که به وقوع انقلاب داروینی انجامید، به بازسازی مراحل تطور اجتماعی و فرهنگی علاقهمند شدند. شخصیتهایی همچون ادوارد تایلر و لوییس هنری مورگان آثار تأثیرگذاری را در این حوزه منتشر کردند و در آنها رد همهچیز، از نظامهای نوشتاری گرفته تا رسوم ازدواج، را از بدویترین خاستگاهشان تا نمودهای مدرنشان دنبال کردند. در اوایل قرن بیستم، انسانشناسان درگیر پروژههای فکری دیگری بودند و مهمتر از همه اینکه دیگر قانع نبودند به اینکه برای کسب دادههای اولیهشان به روایات مستعمرهچیان، مبلغان مذهبی، جهانگردان و دیگر افراد غیرمتخصص اتکا کنند. بنابراین آستینها را بالا زدند و در کسوت قومنگار روانهی «میدان » شدند تا خودشان اطلاعات دست اول را گردآوری کنند. البته از عصر این پیشگامانِ عرصهی قومنگاری تاکنون انسانشناسی دستخوش تغییرات فراوان شده، اما قومنگاری همچنان یکی از مؤلفههایی است که انسانشناسی را از دیگر علوم اجتماعی متمایز میسازد و اهمیت قومنگاری شاید تنها موضوعی باشد که همهی انسانشناسان در مورد آن اتفاق نظر دارند.